REGULAMENT DE JOC – STECCA
 

1. BILELE SI MASA DE JOC
Masa de joc este dreptunghiularã, fãrã gãuri. Jocul se joacã cu trei bile: bila albã ,bila galbenã si bila rosie. Pe mijlocul mesei sunt dispuse īn formã de romb patru popice mici, numite chegle,avānd īn centrul rombului o a cincea cheglã,de culoare rosie.

2. SCOPUL JOCULUI
Scopul jocului este de a realiza un numãr predeterminat de puncte (de obicei 50). Jucãtorul care a realizat primul numãrul de puncte predeterminat este declarat cāstigãtor.

3. MODUL DE JOC
Un jucãtor joacã cu bila albã, iar adversarul sãu cu bila galbenã. Fiecare jucãtor are dreptul, pe rānd, la cāte o loviturã. La fiecare loviturã,bila lovitã prima trebuie sã fie bila proprie. Neatingerea bilei proprii sau lovirea prima datã a bilei adversarului sau a bilei rosii constituie un fault.

4. PUNCTAJUL
Punctele se realizeazã prin (1) doborārea cheglelor cu bila adversarului, (2) realizarea de carambol cu una din bile si bila rosie si (3) marcarea de puncte datoritã greselilor adversarului. La fiecare loviturã numãrul total de puncte realizat se aditioneazã la punctajul precedent pānã se atinge plafonul de puncte necesar pentru cāstigarea partidei.
Sistemul de punctaj este urmãtorul:
(1) fiecare cheglã doborātã cāte 2 puncte,cu excepþia cheglei rosii din mijloc, care este 4 puncte. Doborārea numai a cheglei rosii din mijloc, īn caz cã celelalte chegle rãmān īn picioare se puncteazã cu 8 puncte.
(2) Carambolul cu bila proprie 4 puncte si carambolul cu bila adversarului 3 puncte. Punctele de la paragrafele (1) si (2) se adunã atunci cānd este cazul.
(3) Fiecare fault rezultat din neatingerea bilei de cãtre adversar cāte 2 puncte, fiecare fault rezultat din lovirea īntāi a bilei rosii de cãtre adversar cāte 3 puncte. La acestea se adaugã punctajul rezultat din doborārea cheglelor si din eventualele caramboluri īn caz cã adversarul a doborāt cheglele cu bila proprie.
Lovitura de deschidere dintr-o partidã nu se puncteazã, indiferent dacã s-au realizat puncte din chegle sau caramboluri.
Cheglele dãrāmate se rearanjeazã pe pozitia initialã dupã fiecare loviturã. Īn caz cã una din bile īmpiedicã pozitionarea a uneia sa a mai multor chegle acestea nu se asazã pentru lovitura urmãtoare, fiind temporar scoase din joc.
Rezultã cã este posibil un punctaj maxim pe mānã de 16 puncte (cu toate cheglele doborāte si realizarea de carambol cu bila proprie).

5. FAULTURI SI PENALIZÃRI PENTRU FAULT
Constituie fault neatingerea prima datã a bilei proprii la executarea unei lovituri. Dacã nu este atinsã nici o bilã sau dacã este atinsã prima datã bila adversarului penalizarea este de douã puncte, care se trec adversarului si free-ball pentru adversar. Dacã este lovitã bila rosie prima penalizarea este de trei puncte si free-ball pentru adversar. Dacã orice bilã sare de pe masã penalizarea este de douã puncte si free-ball pentru adversar. Dacã una sau mai multe chegle sunt dãrāmate cu bila proprie punctajul aferent se trece adversarului, la care se adaugã si punctajul pentru eventualele caramboluri sau fault realizate din lovitura respectivã.

6. BILA ĪN MĀNÃ (FREE-BALL)
La oricare loviturã la care adversarul a comis fault sportivul primeste bila īn mānã (free-ball) si o poate pozitiona oriunde īn jumãtatea lungã a mesei īn care nu se aflã bila adversarului. La executarea unei lovituri free-ball corpul adversarului, cu exceptia bratului nu trebuie sã iasã din cadrul laturii mici a mesei.

7. FAULTURI DE POZITIE SAU DE LOVIREA BILELOR
Toate prevederile din Regulile generale de biliard se aplicã si la jocul de stecca, atunci cānd nu sunt contrazise īn mod expres de prezentul regulament.