|
BILA9 - RegulamentuI international
In
cazul in care exista contradictii evidente cu privire la aceste reguli
specifice, se aplica regulamentul general al biliardului cu cosuri.
1. Jocul in sine
Bila 9
se joaca cu 9
bile colorate, numerotate de la 1 la 9, si cu bila alba. La fiecare
lovitura,
prima bila pe care bila alba trebuie sa o atinga este cea cu numarul
cel mai
mic de pe masa, dar bilele nu trebuie sa fie introduse in ordine in
cosuri.
Daca un jucator introduce regulamentar o bila, va ramane la masa pentru
alta
lovitura si va juca pana ce va rata, va comite un fault sau va castiga
jocul.
Dupa o ratare, jucatorul ce urmeaza va trebui sa joace din pozitia
lasata pe
masa de jucatorul anterior dar, dupa orice fault, el poate sa inceapa
cu bila
alba de oriunde de pe masa. Jucatorii nu au obligatia de a anunta nici
o
lovitura.
Jocul
se sfarseste cand unul dintre jucatori a castigat
numarul impus de partide.
2. Gruparea bilelor la
spargere
La
spargerea de debut, bilele colorate sunt grupate in forma de romb, cu
bila 1 in varf, pe punctul de fund, cu bila 9 in centrul rombului si cu
celelalte bile asezate la intamplare si grupate cat mai strans posibil.
Jocul
incepe cu bila alba in mana, in spatele liniei de bataie.
3. Lovitura de
spargere regulamentara
Regulile
care
guvemeaza lovitura de spargere sunt aceleasi ca si pentru celelalte
lovituri,
cu urmatoarele , exceptii:
a) cel ce sparge trebuie
sa
loveasca mai intai bila 1 si:
I.) fie sa
introduca o bila in cos,
II.)
fie sa trimita in manta cel putin patru bile numerotate;
b)
daca bila alba este introdusa in cos
sau trimisa in afara mesei, sau daca cerintele impuse nu sunt
respectate, se
considera fault, iar jucatorul care urmeaza are bila alba in mana,
oriunde pe
masa;
c)
daca o bila-obiect sare de pe masa
se considera fault, iar jucatorul care urmeaza are bila alba in mana,
oriunde
pe masa. Bila-obiect sarita nu mai este repozitionata (exceptie: daca
este
vorba de bila 9, ea va fi repozitionata pe punctul de fund).
4. Continuarea jocului
In cadrul loviturii ce urmeaza imediat spargerii de
debut, se poate juca un push-out (lovitura
permisa in scopul de a schimba pozitia bilei albe, vezi 5). Daca cel care a
spart introduce una sau mat multe bile in mod regulamentar va continua
sa joace
pana ce va rata, va comite fault sau va castiga. Daca jucatorul rateaza
sau
comite fault, la masa urmeaza adversarul sau care isi incepe randul si
va juca
pana ce va rata, va comite fault sau va castiga. Partida se incheie in
momentul
in care bila 9 a fost introdusa prin intermediul unei lovituri
regulamentare.
Se mai poate intampla ca jocul sa fie pierdut prin forfeit, ca urmare a
unei
grave incalcari a unei reguli.
5. Push-out
Jucatorul
care joaca
imediat dupa o spargere regula-mentara poate juca un push-out in
incercarea de
a misca bila alba pe o pozitie mai buna, in vederea intentiilor sale
viitoare.
La un push-out nu este necesar ca bila alba sa atinga nici o
bila-obiect sau
manta; in rest sunt valabile toate celelalte reguli privind faulturile.
Jucatorul trebuie sa-si anunte cu voce tare intentia de a juca un
push-out
inainte de a executa lovitura, altfel lovitura va fi considerata una
normala.
0 bila
introdusa in cos
ca urmare a unui push-out nu se socoteste si ramane in cos, cu exceptia
bilei 9
care va fi reasezata. Dupa un push-out regulamentar, jucatorul care
urmeaza la
rand are dreptui sa:
a) joace din acea pozitie;
b) lase
dreptul la lovitura
adversarului care a jucat push-out-ul.
Un
push-out este
considerat fault daca se incalca vreuna din reguli (cu exceptia
regulilor 7
si 8). Un push-out
neregulamentar este penalizat i functie de faultul
comis. Daca un jucator comite scratch la o spargere de debut,
adversarul
acestuia nu va putea juca un push-out.
6. Faulturi
Atunci
cand un jucator
comite un fault, el trebuie sa se retraga de la masa, iar bilele
introduse ca
urmare a loviturii neregulamentare nu vor mai fi repozitionate pe masa
(exceptie:
bila 9 va fi reasezata pe masa). Adversarul va avea bila alba in mana
si,
inainte de a trage, va putea sa o aseze pe masa, oriunde doreste. Daca
un
jucator comite mai multe faulturi in cadrul unei singure lovituri, se
va
penaliza un singur fault.
7. Lovituri incorecte
Daca prima bila
colorata atinsa de bila alba nu este cea cu numarul cel mai mic de pe
masa,
lovitura este considerata fault.
8. Nici o manta atinsa
Daca nu
este introdusa
nici o bila-obiect si dupa impactui bilei albe cu bila cu cel mai mic
numar de
pe masa, nici una
din bilele care s-a miscat pe masa nu atinge o manta,
lovitura este considerata fault.
9.
Bila alba in mana
Cand bila alba este in mana, jucatorul are dreptul sa o puna oriunde pe
blatul
mesei, fara a atinge o bila-obiect. El poate aranja in continuare bila
alba
pana in momentul executarii unei lovituri.
10. Bile colorate sarite de pe masa
0 bila
neintrodusa in
vreunul din cosuri este considerata sarita de pe masa daca ajunge sa se
opreasca in orice alt loc decat pe blatul mesei. A trimite o bila in
afara
mesei este fault. Bilele sarite de pe masa nu se mai repozitioneaza
(exceptie:
daca bila sarita este bila 9, va fi repozitionata) si jocul va continua.
11. Fault la loviturile sarite si ocolite
Daca
jocul nu este
arbitrat, se va considera fault daca bila alba, in incercarea de a sari
sau
evita o bila-obiect care nu este la rand, va provoca miscarea acesteia
(indiferent daca atingerea bilei obstacol a fost provocata cu mana,
tacul,
puntea etc.).
12. Trei faulturi consecutive
Daca un
jucator comite
trei faulturi consecutive in trei veniri succesive la masa, fara a
executa o
lovitura legala, el va pierde partida. Cele trei faulturi se iau in
considerare
daca vor fi comise in cadrul aceleiasi partide. Arbitrul trebuie sa-l
avertizeze pe jucator intre cel de-al doilea si cel de-al treilea
fault. Randul
unui jucator incepe cand acesta poate executa in mod corect o lovitura
si se
termina la sfarsitul unei lovituri in care el rateaza, comite fault,
castiga
sau cand comite fault intre lovituri.
13. Sfarsitul jocului
Jocul incepe de indata ce bila alba trece de linia de bataie la lovitura de spargere. Bila 1 trebuie atinsa prima la spargerea de debut. Jocul se sfarseste odata cu executarea regulamentara a unei lovituri prin care bila 9 este introdusa in cos, sau in situatia in care jocul se incheie, prin forfeit.
|
|